Character
Competentie omschrijving
"Het vermogen om effectief te zijn, handelen en te groeien in een complext wereld, waaronder zelfsturing, verantwoordelijkheid, doorzettingsvermogen, veerkracht, betrouwbaarheid en eerlijkheid. Dit vermogen is gebaseerd op zelfkennis en een ondernemende houding." (Teachers College, 2020)
Indicatoren
- Lef, volharding, doorzettingsvermogen en veerkracht
- Zelfsturing en verantwoordelijkheid voor het leren
- Diep leren
- Sociale, emotionele en interculturele vaardigheden, persoon zijn
- Maatschappelijke uitdagingen voor onderwijs aangaan
- Teacher Entrepeneuralism
Waarom ben ik van mening dat ik deze competentie aantoon op gevorderd niveau?
Als ik kijk naar mijn eigen kennis en handelen, komt dit overeen met de omschrijving van de dimensies op het gevorderde niveau.
Om mezelf te kunnen ontwikkelen tot een Teacher Artist op gevorderd niveau, heb ik gesolliciteerd voor een stageplek binnen het mbo-onderwijs. Uit eerdere stage-ervaringen heb ik ontdekt dat het mbo-onderwijs het beste bij mij past. De doelgroep spreekt me aan en het beroepsgericht aanbieden van de taal geeft me voldoening. Ik schreef een open sollicitatie naar het Deltion College in Zwolle, een school waar ik eerder stage heb gelopen en waarvan de onderwijsvisie aansluit bij wie ik wil zijn als docent. Hiermee toon ik aan dat ik het vermogen tot zelfsturing en verantwoordelijkheid voor mijn eigen leren heb ontwikkeld. Kort na het versturen van mijn brief werd ik gebeld door de directeur van het Sprintlyceum, de VAVO-locatie van het Deltion College. Hij bood me een uitdagende stageplek aan, waarbij ik zowel op het Sprintlyceum als op de mbo-locatie lessen zou gaan verzorgen. Deze stageplek heb ik aangenomen. Voor de specificatie van mijn stagecontext wil ik u verwijzen naar de pagina STAGE/WERK.
Vanuit dat oogpunt was het belangrijk om leervragen op te stellen: wat wilde ik leren gedurende mijn LWS4? Deze stelde ik op aan de hand van mijn leerdoelen die ik na mijn LWS3-stage had geformuleerd. Ik gebruikte hiervoor het ontwikkelingsdocument. Onder "critical thinking" vindt u de uitwerking van mijn weg van vraag naar antwoord en hoe ik dit heb vertaald naar mijn beroepspraktijk met betrekking tot één van deze leervragen. Daarbij is ook te zien dat ik de ervaring die ik heb opgedaan tijdens LWS4 in mijn huidige beroepspraktijk toepas.
Bovendien heb ik een eindonderzoek uitgevoerd waarbij ik een maatschappelijke uitdaging voor het onderwijs ben aangegaan. Wanneer u de pagina over onderzoek bekijkt en mijn onderzoeksverslag leest, zult u herkennen dat zowel het aangaan van de uitdaging als teacher entrepreneurialism terugkomt op gevorderd niveau.
Bewijslasten
1. Leervraag
Hier heb ik laten zien dat ik vanuit de feedback uit eerdere beroepspraktijken bewust een keuze maak in de leervraag die ik formuleer. Op deze manier laat ik mijn vermogen tot zelfsturing zien. Om vervolgens met dit onderwerp aan de slag te gaan, was het cruciaal dat ik de juiste bronnen raadpleegde, lessen bijwoonde en met experts (collega's) sprak. Hierbij lag de verantwoordelijkheid voor mijn eigen leerproces en de tijd die ik eraan besteedde bij mezelf. Ik ben hieraan bewust direct aan het begin van het schooljaar begonnen. Dit deed ik omdat ik wilde voorkomen dat de leerlingen/studenten na een half jaar plotseling op een compleet andere manier les zouden krijgen dan ze gewend waren. Het effect van mijn zelfsturing was dat ik, vanwege mijn interesse in het onderwerp, snel stappen zette om kennis en ervaring op te doen. Dit heeft eraan bijgedragen dat ik, na enkele weken, me steeds meer bewust werd van hoe het gebruik van de doeltaal als voertaal de onderwijspraktijk versterkte en de leerresultaten van de studenten/leerlingen verbeterde. In dit proces doorliep ik verschillende stappen die bijdroegen aan diepgaand leren. Ik zag wat de volgende stappen waren: beginnen met het vergaren van kennis, deze kennis verifiëren bij collega's en daarbij ook verbanden leggen tussen beide. Vervolgens keek ik kritisch naar mijn eigen beroepspraktijk en bleef ik continu ontwikkelen. De leerervaringen die ik heb opgedaan, pas ik toe in mijn huidige onderwijspraktijk, wat bijdraagt aan leren in een betekenisvolle context en het vertrouwen van studenten in zichzelf met betrekking tot spreekvaardigheid.
Zie de uitwerking van de leervraag onder Critical thinking.
2. Cursus Duits
Hier laat ik zien dat ik lef, volharding en doorzettingsvermogen heb. Na het behalen van een onvoldoende bij mijn spreekexamen, wat zou betekenen dat ik het volgende schooljaar niet aan mijn LIO-stage zou mogen beginnen, nam ik bewust de beslissing om in de zomer een taalcursus te volgen. Dit om na de zomer zo snel mogelijk de benodigde toets te kunnen halen.
In het onderstaande document vindt u meer details over mijn aanpak.
3. Professional challenge
Zie de uitwerking op de pagina professional challenge
4. Persoonlijke praktijktheorie
Zie de uitwerking op de pagina persoonlijke praktijktheorie
5. Eindonderzoek
Het onderzoek vereiste van mij lef, volharding en doorzettingsvermogen. In 2021 was ik al begonnen met een onderzoek, maar dit schooljaar veranderde de vorm van onderzoek die de werkgroep Deltion toepaste. Bovendien was mijn onderwerp niet langer relevant. Dit betekende dat ik opnieuw moest beginnen, wat een tegenslag was. Echter, omdat ik ook zelf het oude onderwerp niet meer relevant vond, overwon ik deze tegenslag snel. Ook tijdens het onderzoek kwam ik enkele tegenslagen tegen, voornamelijk omdat ik in mijn eerste planning veel te optimistisch was geweest. Uiteindelijk heeft mijn lef, volharding en doorzettingsvermogen ervoor gezorgd dat ik een onderzoeksverslag heb opgeleverd waar ik met trots op terugkijk, zowel naar het proces als het resultaat. Bovendien behandelde dit onderzoek een relevant thema en is mijn beroepsproduct daadwerkelijk toegepast in de praktijk. Hierdoor voel ik dat mijn onderzoek waardevol is geweest voor het onderwijs binnen de opleiding Travel, Leisure en Hospitality en het versterkt heeft.