Collaboration

Competentie omschrijving 

"Het vermogen om onafhankelijk en synergetisch te werken in team, met sterk ontwikkelde interpersoonlijke en team-gerelateerde vaardigheden, inclusief effectief management van groepsdynamiek in teams, het gezamenlijk nemen van belangrijke besluiten en effectief leiderschap." (Teachers College, 2020)

Indicatoren 

  • Onafhankelijk werken als team 
  • Interpersoonlijke en team gerelateerde vaardigheden
  • Sociale, emotionele en interculturele vaardigheden
  • De dynamiek binnen het team en uitdagingen managen
  • Inzet van digitale middelen

Waarom ben ik van mening dat ik deze competentie aantoon op gevorderd niveau?

Wanneer ik mijn eigen handelen koppel aan de dimensies van de competentie, stemt dit overeen met het niveau gevorderd.

Ik werk samen op een manier waarbij ieders sterke punten zo optimaal mogelijk worden benut. Op deze manier zorgen mijn samenwerkingen ervoor dat er goed onderbouwde inhoudelijke beslissingen worden genomen en ideeën en oplossingen worden ontwikkeld. Daarbij dragen alle teamleden bij aan het eindresultaat, hetzij door de ontwikkeling ervan, hetzij door het te voorzien van feedback. Er is een gezamenlijke verantwoordelijkheid voordat het extern wordt overgedragen. Dit is terug te zien in mijn samenwerking tijdens de professional challenge. Maar ook tijdens mijn eindonderzoek heeft samenwerking met collega's plaatsgevonden waarin dit terug te zien is, hiervoor verwijs ik naar mijn onderzoeksverslag. Bovendien vond dit ook plaats in mijn samenwerking met mijn directe collega Duits binnen TLH. Wij benaderden elkaar waar nodig en ondersteunen elkaar vanuit onze sterke punten. Zo ben ik bijvoorbeeld goed in het bedenken van nieuwe werkvormen en was zij goed in het maken van duidelijke PowerPoints met betrekking tot grammatica. Dit wisselden we dan ook met elkaar uit. Wanneer ik kijk naar de feedback die ik van samenwerkingspartners ontvang, kan ik concluderen dat ik beschik over de interpersoonlijke en teamgerelateerde vaardigheden zoals deze op gevorderd niveau worden omschreven. Als ik in een gezamenlijk project aan de slag ben, neem ik de verantwoordelijkheid en kom ik afspraken na. Daarbij ga ik ook in gesprek met anderen, wanneer dit bij hen niet het geval is. Daarbij luister ik naar de achterliggende redenen. Wanneer ik terugkijk op de professional challenge, zie ik duidelijk een gezamenlijke verantwoordelijkheid terug. Ik ben in staat de dynamiek binnen het team en uitdagingen te managen. Wanneer er meningsverschillen zijn, beoordeel ik of het relevant is hierover de discussie aan te gaan of dat er door kan worden gegaan met het proces en hier eventueel later op terug kan worden gekomen. Ik durf mijn meningen te delen met de personen waarmee ik samenwerk, zowel projectgenoten als collega's. Dit zie ik terug in de gesprekken die ik aanga over ontwikkelingen betreffende onderwijs. Bovendien heb ik in mijn onderzoek meningen van zowel studenten, docenten als experts met elkaar vergeleken. Wanneer ik de feedback lees van mijn projectgenoten, zie ik terug dat ik een bijdrage lever aan hun leerproces.

Wanneer ik kijk naar het gebruik van digitale middelen, merk ik dat ik handig gebruik maak van de online omgeving van ons onderwijsteam en de vakgroep Duits. Hier plaats ik ook nieuwe materialen die ik ontwikkel, zodat anderen er ook gebruik van kunnen maken. Bovendien raadpleeg ik eerst deze omgeving voordat ik een beroep doe op een collega. Veel vragen worden namelijk beantwoord in documenten in onze online omgeving. Als ik terugblik op het gebruik van online tools tijdens de minor en de PC, zie ik dat er goed gebruik is gemaakt van de mogelijkheden die Teams biedt om in een gezamenlijke OneNote te werken. Ook werd voor de PC, met name gericht op het 'Huiskamercomité', op een waardevolle manier gebruik gemaakt van de tools die WhatsApp biedt. Daarnaast maak ik regelmatig gebruik van Teams voor korte vergaderingen met zowel leden van de projectgroep als mijn collega's. In mijn minor hebben we zelfs geheel online gewerkt; we hebben elkaar maar één keer op school gezien. Toch hebben we alle gezamenlijke verslagen succesvol afgerond. Het voordeel van werken in gedeelde online documenten is dat je rekening kunt houden met elkaars expertise, zoals bijvoorbeeld opmaak en zinsstructuur. Je kunt afspreken wie het einddocument controleert, waardoor er een gedeelde verantwoordelijkheid is voor het eindresultaat. 

Bewijslasten 

1. Professional challenge

Graag verwijs ik u naar de pagina Professional Challenge   Hier is een samenvatting van onze samenwerking en feedback van mijn projectgenoten opgenomen. 

2. Feedback van collega's 

Op basis van een format dat binnen ons onderwijsteam gebruikt wordt om op de onderlinge samenwerking te reflecteren hebben drie van mijn collega's dit format ingevuld. 

3. Eindonderzoek

Door mijn collega's bij het onderzoek te betrekken, heb ik hen geïnspireerd. Ze benaderden mij dan ook om te controleren of er al verdere ontwikkelingen waren die ik nog niet met hen had gedeeld. Op dat moment werd ook mijn manier van communiceren in de samenwerking besproken. Toen ik besloot om mijn onderzoek tijdelijk 'on hold' te zetten, deelde ik dit ook met de personen die tot dat moment al betrokken waren. Daarvan heb ik geleerd dat duidelijke communicatie van mijn kant bijdraagt aan het begrip van collega's. Bovendien weten zij op deze manier ook waar zij aan toe zijn. Dit is iets wat ik meeneem in mijn toekomstige handelen. Dit komt de samenwerking tussen mij en mijn collega's ten goede. 

In het onderzoeksproces heb ik niet alleen geleerd, maar heb ik ook samen met mijn collega's geleerd. Dit is voor mij waardevol geweest, omdat ik op deze manier zelf ook een beter beeld heb ontwikkeld van de beroepspraktijk van mijn studenten. Deze kennis komt mijn onderwijs ten goede. Bovendien heeft dit ervoor gezorgd dat ik actiever ben geworden in het verkennen van andere modules die binnen de opleiding worden aangeboden. Dit heeft geleid tot samenwerkingen met collega's waarmee ik eerder weinig te maken had. Op deze manier laat ik mij inspireren voor mijn eigen onderwijspraktijk.

Lisa Molenaar, S1091843, 20 mei 2024
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin