Critical thinking

Competentie omschrijving

"Het vermogen om informatie en redeneringen kritisch te evalueren, om patronen en verbindingen te zien, om betekenisvolle kennis te kunnen construeren en deze toe te passen in reële situaties." (Teachers College, 2020)

Indicatoren

  • Informatie en argumenten evalueren
  • Verbanden leggen en patronen herkennen 
  • Betekenisvolle opbouw van kennis
  • Gezamenlijke opbouw van kennis
  • In het echte leven experimenteren met je ideeën, erop reflecteren en ernaar handelen

Waarom ben ik van mening dat ik deze competentie aantoon op gevorderd niveau?

Wanneer ik kijk naar mijn handelen en dit koppel aan de verschillende dimensies van de competentie, kan ik stellen dat mijn handelen voldoet aan de competentie op het niveau gevorderd.

Vanuit de minor die ik gevolgd heb, had ik al verschillende vaardigheden ontwikkeld met betrekking tot het niveau gevorderd, echter voldeed dit nog niet aan alle dimensies. Tijdens 'Onderzoekend vermogen' heb ik de kans gekregen hier verder aan te werken. Het uitvoeren van onderzoek was een experimenteel proces om globale plannen en prototypen te ontwikkelen en deze ook te testen in de onderwijspraktijk. Ik onderzocht een trend die mijn eigen onderwijspraktijk betrof, waardoor ik actief kennis creëerde die nieuw en bruikbaar voor mij was. Dit deed ik aan de hand van verschillende onderzoeksmethoden, zoals deze in mijn onderzoeksverslag zijn opgenomen. Hierbij heb ik bewust gekeken naar welke personen en/of bronnen ik per deelvraag moest benaderen.

Het onderzoek heeft bijgedragen aan het ontdekken van patronen en verbanden tussen mijn eigen vakgebied en de modules die mijn collega's onderwijzen. Dit draagt bij aan het kunnen vormgeven van betekenisvol onderwijs. Door het uitvoeren van mijn onderzoek heb ik waardevolle inzichten opgedaan met betrekking tot het evalueren vanuit twee disciplines. Het beroepsproduct kan niet ingezet worden door één docent; er moet altijd een koppeling zijn met een andere discipline.

Bewijslasten

Leervraag vanuit LWS 4

Op welke wijze kan ik de doeltaal gericht als voertaal inzitten binnen de verschillende doelgroepen waaraan ik les geef? 

Om ervoor te zorgen dat mijn leerlingen de kerndoelen van mijn vak beter begrijpen, is het cruciaal dat ik als docent zorgvuldige beslissingen neem over wanneer en waarom ik de doeltaal gebruik tijdens de les. Het is ook van belang dat deze keuzes aansluiten bij het niveau en de interesses van mijn leerlingen. Op deze manier kunnen de leeropbrengsten stijgen. 

Tijdens mijn stage heb ik actief gewerkt aan mijn bewustzijn van het gebruik van de doeltaal. Ik heb me verdiept in wat dit precies inhoudt en hoe dit van invloed kan zijn op mijn onderwijs.

Om mijn vaardigheden op dit gebied te verbeteren, heb ik het vak SPR10 van de lerarenopleiding Duits gevolgd. Hier wordt de theorie achter het gebruik van de doeltaal uitvoerig behandeld. Bovendien word je aangemoedigd om kritisch te reflecteren op je eigen gebruik van de doeltaal als voertaal tijdens het lesgeven.

Ik heb mezelf verder ontwikkeld door de theorie die werd aangereikt samen te vatten. Ook heb ik gesprekken gevoerd met collega's die vreemde talen doceren om te begrijpen hoe zij de doeltaal in hun lessen gebruiken. Ik heb ook hun lessen bijgewoond. Bovendien heb ik oude lesfragmenten van mezelf bekeken om te zien hoe ik eerder de doeltaal heb gebruikt, en heb ik nieuwe lessen opgenomen om mijn eigen praktijk te evalueren.

Ik heb kritisch gekeken naar mijn eigen gebruik van de doeltaal in vergelijking met de theoretische kaders en de praktijk van mijn collega's. Op basis hiervan heb ik bewuste keuzes gemaakt in mijn eigen gebruik van de doeltaal. Deze keuzes heb ik geïntegreerd in mijn lesvoorbereiding en de uitvoering van mijn lessen, waarbij ik steeds reflecteerde op mijn aanpak.

Het is belangrijk om zowel theoretische kennis, ervaringen van anderen als mijn eigen reflectie te betrekken bij mijn ontwikkeling. Ik vergelijk deze inzichten met elkaar om bewuste keuzes te kunnen maken. Zo kan ik ervoor zorgen dat het gebruik van de doeltaal in mijn lessen daadwerkelijk bijdraagt aan het leerproces van mijn leerlingen. De behaalde resultaten dienen vervolgens als leidraad voor het vormgeven van mijn onderwijs. 

Dankzij al deze stappen ben ik me bewust geworden van hoe ik de doeltaal in mijn lessen aanbied aan verschillende groepen leerlingen en hoe dit hun leerresultaten positief beïnvloedt. De theoretische kennis, gesprekken met collega's, het bijwonen van lessen en het maken van opnames hebben me geholpen bij het maken van weloverwogen keuzes, die ik vervolgens deel met mijn leerlingen. Hierdoor sluiten mijn verwachtingen beter aan bij de leerdoelen die passen bij hun niveau. Omdat ik consequent bewuste keuzes maak, weten mijn leerlingen wat er van hen verwacht wordt. Ik heb gemerkt dat deze duidelijkheid hen helpt en motiveert om zelf meer in de doeltaal te spreken.

Tijdens mijn LWS4 maar ook hierna ben ik gegroeid op verschillende gebieden. Ik heb mijn vaardigheden verbeterd in het gebruik van 'Klassendeutsch' en in het begeleiden van studenten/leerlingen om zelfverzekerder Duits te spreken. Ook heb ik geleerd hoe ik kan inspelen op de verschillende niveaus binnen mijn doelgroep, zowel individueel als in de klas, waar de niveaus soms sterk uiteenlopen.

Daarnaast ben ik erin geslaagd om het leren van de Duitse taal te koppelen aan praktische en relevante toepassingen in het vakgebied, het beroep en de maatschappij. Dit helpt mijn leerlingen om de geleerde kennis beter te begrijpen en toe te passen in realistische situaties.

Theorie doeltaal-voertaal gebruik

Zoals ik eerder al schreef, heb ik de theorie die werd aangeboden samengevat. Ik deed dit om mezelf een duidelijk overzicht te geven van waarom het gebruik van de doeltaal als voertaal zo belangrijk is. Dit gaf me ook een leidraad voor hoe ik dit effectief kon toepassen in mijn lessen, zodat het echt bijdroeg aan wat mijn leerlingen leren. Op die manier kon ik er tijdens het voorbereiden en evalueren van mijn lessen op terugvallen.

Omdat de bronnen waaruit ik putte verschillende talen omvatten (Nederlands, Duits en Engels), heb ik ervoor gekozen om mijn samenvatting in het Duits te schrijven. Ik deed dit omdat het belangrijk is om mijn schrijfvaardigheden, woordenschat en kennis van Duitse onderwijsbegrippen te onderhouden. Bovendien zou dit me direct helpen bij mijn verslag voor SPR10, dat sowieso in het Duits moest worden geschreven.

Hieronder vind je mijn samenvatting over het gebruik van de doeltaal in de les.

Gesprekken met en lesbezoeken bij collega's

Ik heb gesprekken gevoerd met collega's omdat ik nieuwsgierig was naar hun kijk op het gebruik van de doeltaal in de les. Dit gaf me ook inzicht in wat leerlingen in andere lessen op dit gebied leren (of geleerd hebben) en wat ze mogelijk van mij verwachten.

Naast het voeren van gesprekken heb ik ook lessen bijgewoond om te zien of collega's daadwerkelijk doen wat ze tijdens de gesprekken zeiden, en of er nog andere waardevolle inzichten te vinden waren. De bevindingen uit deze bezoeken heb ik achteraf ook met hen besproken. Op deze manier konden we eventuele verschillen ten opzichte van de gesprekken bespreken en werden mijn collega's zich opnieuw bewust van het gebruik van de doeltaal in hun lessen.

De gesprekken met mijn collega's waren in het Nederlands, maar vanwege SPR10 heb ik mijn verslagen weer in het Duits geschreven.

Eigen handelen

Ik heb verschillende van mijn eigen lessen opgenomen, zodat ik zelf kon zien hoe ik de doeltaal in mijn lespraktijk gebruikte en hierover kon reflecteren, samen met mijn werkplekbegeleider. Door de video's kreeg ik inzicht in hoe ik de doeltaal eigenlijk toepaste en wat wel of niet effectief was. Dit hielp me te begrijpen welke aanpassingen ik eventueel moest maken om mijn onderwijs te verbeteren.

Dit alles sloot aan bij het vak SPR10 van de lerarenopleiding Duits. In SPR10 werd ik uitgedaagd om kritisch te kijken naar hoe ik de doeltaal als voertaal in mijn onderwijs gebruikte. Dit omvatte reflectie op mijn eerdere gebruik van de doeltaal, het identificeren van verbeterpunten, het implementeren van deze verbeteringen in de praktijk, en opnieuw reflecteren op mijn aanpak.

Om je bewust te worden van mijn gebruik van de doeltaal als voertaal, was het de bedoeling jezelf te filmen tijdens het lesgeven. Voordat ik dit deed, verdiepte ik me in de theoretische aspecten van het gebruik van de doeltaal en nam ik dit mee in mijn lesvoorbereiding. Ik maakte dus bewuste keuzes vóór de les en reflecteerde achteraf op hoe deze keuzes werden uitgevoerd in de praktijk. Het was belangrijk dat ik mijn keuzes kon onderbouwen met theoretische inzichten.

Als afsluiting van het vak SPR10 begon ik met een theoretische verdieping en een analyse van mijn eerdere gebruik van de doeltaal als voertaal in mijn lessen. Vervolgens schreef ik een plan voor het gebruik van de doeltaal in mijn huidige lessen. Dit plan voerde ik uit, waarbij ik lessen voor verschillende klassen voorbereidde en filmde. Van deze opgenomen lessen heb ik verschillende fragmenten samengevoegd tot één video. Daarna schreef ik een verslag waarin ik de lesvoorbereiding en het gebruik van de doeltaal in deze lessen verantwoordde. Ik legde uit hoe het gebruik van de doeltaal bijdroeg aan de leeropbrengsten.

Bij het terugkijken van mijn video's viel het me op dat ik tijdens mijn lessen taal- en uitspraakfouten maakte. Dit bracht niet alleen mijn bewustwording van het gebruik van de doeltaal als voertaal, maar ook het belang van het onderhouden van mijn eigen taalkennis.

Omdat ik me bewust ben van mijn taalfouten, besteedde ik hierna extra tijd aan het op peil houden van mijn taalvaardigheid. Ik sprak bijvoorbeeld regelmatig af met Duitse taalcoaches, oefende Duits met collega's en communiceer via bellen of appen in het Duits met (oud) studiegenoten. Dit is iets wat ook na mijn afstuderen belangrijk voor me zal blijven. Ik ben van plan om na het behalen van mijn diploma zal ik tijdens de zomervakantie gedeeltelijk in Duitsland verblijven. Bovendien wil ik naast mijn werk volgend schooljaar een cursus Duits op C1+ niveau volgen. Ik geloof namelijk dat het onderhouden van een taal bijdraagt aan het behoud ervan.

Ondanks de taalfouten, waarvan ik me bewust ben, sluit mijn samengevoegde lesfragmenten video met het bijbehorende verslag aan bij mijn ontwikkeling in het maken van bewuste keuzes in het gebruik van de doeltaal als voertaal. Daarom heb ik deze als bewijsmateriaal toegevoegd voor mijn onderzoeksvraag: "Hoe kan ik gericht de doeltaal als voertaal gebruiken binnen de verschillende doelgroepen waar ik les aan geef?"

Hieronder vindt u het verslag dat beoordeeld is voor SPR10. De bijbehorende video kon ik vanwege de AVG niet op deze openbaar toegankelijke website plaatsen. U kunt deze video opvragen via e-mail.

Ik heb het vak met een voldoende afgerond door middel van een gesprek in het Duits op C1 niveau over de lesvideo's en de theorie.

Eindonderzoek

Bovenaan deze pagina heb ik al een korte toelichting gegeven. Ik wil u verwijzen naar mijn onderzoeksverslag op de pagina EINDONDERZOEK. Deze geeft weer hoe ik critical thinking in de praktijk heb toegepast.

Lisa Molenaar, S1091843, 20 mei 2024
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin